Het Afrikaanse kunst en de verfijning van Kuba-weefkunst.Productie in de DRCongo door de Shoowa, Bashoowa, een ondergroep van de Kuba, deze stoffen bestaan uit een basis van textiel van raphia waarop de draden tot op de huid zijn afgesneden, wat een fluweelachtig effect geeft dat wordt versterkt door contrasten in toon. De geometrische patronen die gevormd worden, vertegenwoordigen de lichaamsscarificaties van de etnische groep of de decoraties van de sculpturen.Deze verfijnde stoffen waren bedoeld voor gebruik aan het koninklijk hof, als zit- of bedekkingstapijt, om de prestige ervan te verhogen. In veel gevallen namen ze de waarde van geld aan of volgden ze hun eigenaars zelfs naar het graf door het lichaam van de overledene te bedekken. Het was koning Shamba Bolongongo die in de 17e eeuw de weeftechniek van fluweel naar het Kuba-land introduceerde. Hij had eerder de Kuba ingewijd in de kunst van het smeden. Het waren mannen die de vezels van jonge palmbomen en schorsen verzachten om lange draden te maken, een delicate en arbeidsintensieve taak die meerdere maanden in beslag nam. De borduursels waren oorspronkelijk het domein van vrouwen, vooral zwangere vrouwen.De mannelijke pagnes, mapel, en vrouwelijke, ntschak, werden door hun decoratieve motieven aangepast aan de... lees verder bij Catawiki
Veilingagenda gebruikt cookies om je een zo goed mogelijke service te bieden. Zie ons cookie statement. Door verder te gaan op deze website stem je in met deze cookies.