Dit mannenbeeld was bedoeld om bevestigd te worden aan de posterieure steel op het mandje dat de relikwieën van de voorouders bevat. Bekroond met een kam met drieksels, kenmerkend voor de krijgers van de Mvai in de Ntem-vallei, beschikt deze voorouderbeeld over een hoorn voor offers en heeft een concave gezicht met een brede uitdrukking.Donkere gebeitelde houtskool, inheemse restauratie op een been, ontbreekt op een voet en erosies.Bij de Fang in Kameroen en Oeganda bezitten elke familie een "Byeri" of reliekdoos, waarin de beenderen van voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". De reliekdozen werden overschaduwd door een beeld of een hoofd dat als bewaker van de dozen fungeerde.doorwayDe samenhang van de clans werd gehandhaafd door middel van religieuze en gerechtelijke verenigingen zoals het so en de ngil. Na zijn reis door de regio in 1851 schetst Paul du Chaillu een portret van de Fang in zijn werk getiteld "Reizen en avonturen in Midden-Afrika". Zijn verslag, dat lange tijd als misleidend werd beschouwd, beeldt de Fang af als oorlogszuchtige, bijgelovige en kannibalistische wilden. Pas later werd de juistheid van zijn getuigenis erkend en erkend door zijn collega's.
Veilingagenda gebruikt cookies om je een zo goed mogelijke service te bieden. Zie ons cookie statement. Door verder te gaan op deze website stem je in met deze cookies.