De voorstelling en decoratie zijn typisch voor de Art Nouveau-periode (ca. 1890–1910): vloeiende lijnen, gestileerde figuren en een nadruk op ambacht. De afbeelding toont duidelijk ambachtslieden aan het werk (pottenbakkers of faience-makers), wat past bij de symboliek van vakmanschap die vaak gebruikt werd tijdens industriële en kunstnijverheidsbeurzen rond 1900.Een paar kenmerken die dit bevestigen:• De kleurstelling (goud, bruin, rood, blauw, crème) is typerend voor vitrified faience uit Maastricht.• De samengestelde geometrie (met een centrale driehoek of A-vorm) en de gestileerde decoratie zoals de ontwerpen die rond 1900 werden gemaakt voor tentoonstellingen zoals de Exposition Universelle in Parijs (1900).• De techniek, handbeschilderd onder glazuur, wat bij speciale edities of beurzen voorkwaBlindmerk: dit type stempel werd gebruikt tussen ca. 1890 en 1910. De exacte datering hangt af van kleine details in de lettervorm en de plaatsing van het kader — dit merk heeft een iets latere stijl van het rechthoekige kader met duidelijke kapitalen, wat wijst op ca. 1895–1905.• Maker: Petrus Regout & Co, Maastricht• Periode: Rond 1900, speciaal ontworpen voor een faience- of kunstnijverheidsbeurs (de decoratieve stijl bevestigt dat).• Techniek: Faience (aardewerk met tinglazuur), handbeschilderd onder glazuur.• Stijl: Art Nouveau / overgang naar Art Deco (met geometrische motieven en ambachtslieden)
Veilingagenda gebruikt cookies om je een zo goed mogelijke service te bieden. Zie ons cookie statement. Door verder te gaan op deze website stem je in met deze cookies.