Mark Verstockt (1930–2014)Zonder titel, 1964Olie op karton, 64 × 59 cm (67 × 61 × 1 cm met lijst, museumglas)In een strakke minimalistische lijst met museumglas presenteren we een uitzonderlijk werk van Mark Verstockt, een van de meest vernieuwende Belgische kunstenaars van de naoorlogse avant-garde. Dit schilderij uit 1964 situeert zich midden in zijn Zero-periode, waarin reductie, ritme en de zoektocht naar een universele beeldtaal centraal stonden.Verstockt stond in de vroege jaren zestig in nauw contact met internationale avant-garde kringen. Hij was bevriend met Jef Verheyen, Pol Bury, Walter Leblanc, maar ook internationaal met figuren als Piero Manzoni, Yayoi Kusama en Paul Van Hoeydonck. Deze dialoog met internationale pioniers positioneerde hem in de frontlinie van de abstracte en conceptuele kunst van zijn tijd.Het hier aangeboden werk sluit naadloos aan bij de radicale esthetiek die door hem getoond werd in de legendarische tentoonstelling “Monochrome Malerei” in Leverkusen (1960–61), waar ook kunstenaars als Mark Rothko, Lucio Fontana, Jef Verheyen en Paul Van Hoeydonck naast elkaar werden getoond. De reductie tot elementaire vormen en een haast spirituele helderheid verbindt Verstockt met die internationale context.Zijn zoektocht naar structuur en reductie maakt hem verwant aan de idealen van de ZERO-beweging (met o.a. Otto Piene, Heinz... lees verder bij Catawiki
Veilingagenda gebruikt cookies om je een zo goed mogelijke service te bieden. Zie ons cookie statement. Door verder te gaan op deze website stem je in met deze cookies.