Deze serie van vijf gelamineerde Giclée-prints op aluminium composiet toont rood-zwarte vlindervleugels in caleidoscopische patronen, waarbij Hirst de vlinder opnieuw gebruikt als symbool voor vrijheid, religie, leven en dood. De werken zijn vernoemd naar vijf invloedrijke vrouwelijke heersers en stralen kracht, passie en transformatie uit.Door zijn innovatieve bio-olieplastic en glitterelementen creëert Hirst een dynamisch effect waarin de vlinders lijken te bewegen en het licht reflecteren. De prints combineren symmetrie en asymmetrie, en spelen met thema’s als consumptie, natuur en vergankelijkheid. Met The Empresses zet Hirst zijn iconische ‘Kaleidoscope Paintings’-serie voort en verbindt hij kunst, geschiedenis en materiaalexperimenten op unieke wijze.Wu Zetian, rijk aan symboliek en met een zeshoekige compositie in het midden, is genoemd naar de succesvolle Chinese keizerin. Het gebruik van het getal zes als basis voor de compositie herinnert aan het feit dat dit getal in Chinese idiomen steeds weer opduikt om goede wil aan te duiden, waarbij zes als een geluksgetal wordt geïnstalleerd. Het getal krijgt nog meer betekenis omdat het verband houdt met de zeshoek, die in China de zes richtingen (Noord, Zuid, Oost, West, Hemel en Aarde) oproept en daarom volledigheid, harmonie en evenwicht vertegenwoordigt. Deze associaties herinneren ook aan het verhaal van Wu Zetian... lees verder bij Catawiki
Veilingagenda gebruikt cookies om je een zo goed mogelijke service te bieden. Zie ons cookie statement. Door verder te gaan op deze website stem je in met deze cookies.