Oldtimers

De 10 oudste auto’s ter wereld

De uitvinding van de auto heeft een ongelooflijke stempel gedrukt op de wereld zoals wij die vandaag kennen. We zouden ons geen leven meer kunnen voorstellen zonder auto. De geschiedenis van de auto is veel langer dan sommige mensen denken. Veel mensen denken bij de oudste auto ter wereld misschien aan het bekende Ford Model T. Deze auto is inderdaad oud. De Ford Model T was vanaf 1908 de eerste auto die in massaproductie werd genomen, maar de geschiedenis van de auto gaat nog veel langer terug. Hieronder hebben we een lijst gemaakt met de 10 oudste auto’s ter wereld. Deze mag je met recht oldtimer noemen.

Let wel, de lijst hieronder is een overzicht van de oudste auto’s ter wereld waar nu nog steeds een exemplaar van bestaat en ook daarnaast in staat waren om een passagier mee te nemen.

10. Panhard et Levassor (1895)
Panhard et Levassor (tegenwoordig Panhard), is een van de oudste automerken ter wereld. Het is opgericht door Émile Levassor en René Panhard. Ze bouwden allerlei soorten wagens: van kleine personenwagens, sport- en racewagens tot luxewagens. Hun eerste model uit 1895 lijkt echter nog meer op een koets dan op een auto.

9. Balzer (1894)
De Balzer was een Amerikaanse auto uit 1894. De auto werd gebouwd door de Amerikaanse uitvinder Stephen Balzer. De Balzer was de eerste in Amerika gemaakt benzineauto die rondreed in New York City. En ondanks dat de auto uit 1894 komt is de auto nog steeds in bijzonder mooie staat. De Balzer is op dit moment te bezichtigen in het National Museum of American History in Washington

8. Duryea Car (1893)
De broers Charles en Frank Duryea presenteerden op 21 september 1893 hun eerste auto in de straten van Springfield. Door velen wordt deze auto beschouwd als de allereerste commerciële Amerikaanse auto op benzine. Het was ook één van de eerste auto’s met watergekoelde motor. De 1893 Duryea is tegenwoordig in bezit van het Amerikaans Smithsonian Institute.

Duryea Car (1893)

7. Daimler-Maybach Stahlradwagen (1889)
De Duitsers Gotlieb Daimler en Wilhelm Maybach worden gezien als pioniers van auto’s die op verbrandingsmotoren liepen. De twee goede vrienden werkten samen aan verschillende projecten tot de dood van Daimler in 1900. Samen ontwikkelden ze in 1885 de Daimler Petroleum Reitwagen. Door velen wordt dit gezien als de allereerste motor te wereld. Vier jaar later bouwen Daimler en Maybch de Stahlradwagen. Deze auto werd gerund door een eencilindermotor die vastzit onder de bestuurdersstoel.

Daimler-Maybach Stahlradwagen

6. Hammelvognen / Hammel (1886)
De Hammelvognen of Hammel was de eerste in Denemarken gebouwde auto. De auto werd gelanceerd in 1886 en liep op een twee cilinder motor die 3 pk leverde. De auto werd in die tijd beschouwd als ongelooflijk innovatief. Zo was het één van de eerste auto’s met remmen en een achteruitversnelling. Tegenwoordig is het de oudste auto ter wereld die nog echt kan rijden. Er is trouwens wel wat discussie over de leeftijd van deze auto. Er zijn ook mensen die beweren dat de auto misschien ook wel in 1888 is gebouwd. Desalnietemin ook goed voor een plek in deze top 10 met oudste auto’s. De originele Hammel is te zien in het Deense Tekniske Museum in Helsingor.

5. De Benz Patent-Motorwagen (1885)
De Benz Patnt-Motorwagen wordt beschouwd als de allereerste door benzine aangedreven auto ooit gemaakt. Tussen 1885 en 1893 zijn er in totaal 25 Patent auto’s gemaakt. Bertha Benz, de vrouw van Karl Benz maakte met deze auto de eerste lange afstandsrit ooit. Zij nam haar twee zoons (zonder dat haar man het wist) mee voor een rit van ruim 94 kilometer (van Mannheim naar geboorteplaats Pforzheim). Een dag later reed ze dezelfde weg weer terug. Deze historische rit wordt elke twee jaar herdacht met een parade van oldtimers die de ‘Bertha Benz Memorial Route’ rijden.

Benz Patent-Motorwagen

4. La Marquise (1884)
De La Marquise werd speciaal gemaakt voor Graaf De Dion La Marquise werd gebouwd in 1884. Het was het geesteskind van De Dion-Bouton et Trepardoux speciaal gemaakt voor graaf De Dion. Het staat bekend om het winnen van de eerste autorace in 1887. De auto heeft een maximumsnelheid van 61 kilometer per uur, is 2,7 meter lang en weegt bijna 1.000 kilo. Dat de waarde van oude auto’s snel stijgt blijkt wel uit het feit dat de auto in 2007 werd geveild voor bijna 4 miljoen euro, en 4 jaar later tijdens een veiling al voor bijna 5 miljoen euro van eigenaar wisselde.

3. Grenville-stoomwagen (1875)
De Grenville stoomwagen werd gebouwd door Robert Neville Grenville in England in 1875. Het voertuig woog in totaal 2.100 kilo en kon 9 mensen vervoeren. Het voertuig had twee mensen nodig om te rijden. Iemand om te sturen en iemand om de stoommachine continu te voeden. De Grenville is te bezichtigen in het National Motor Museum in Groot-Brittannië.

2. De Hancock Omnibus (1833)
De Hancock Omnibus wordt beschouwd als de eerste commercieel geproduceerde stoomauto ter wereld. Het is ontworpen en gebouwd door Walter Hancock, de beroemde Engelse uitvinder. De Hancock Omnibus was een succesvol personenvoertuig dat liep tussen Londen en Paddington. Van 1832 tot 1834 vervoerden de 9 rijtuigen ongeveer 4.000 passagiers.

1. Cugnot Fardier (1770)
Het is moeilijk voor te stellen, maar al in 1770 was de Franse uitvinder Nicholas Cugnot de eerste die een zelfrijdend voertuig ontwikkelde. Het was bedoeld om kanonnen met meer gemak naar het front te trekken. Het voertuig kon ongeveer een uur en een kwartier rijden. Leuk detail is dat de Cugnot Fardier ook het eerste zelfrijdende voertuig dat een ongeluk veroorzaakte. Er zijn namelijk rapporten teruggevonden waarin wordt gesproken over een ongeluk in 1771 waarbij het voertuig een kleine stenen muur omver reed. Men dacht dat alle Cugnot stoomvoertuigen tijdens de Franse revolutie verloren waren gegaan, tot in 1800 het eerste prototype uit 1770 werd teruggevonden. Dit prototype is nu te bekijken in het Museum des Arts et Metiers in Parijs.